Klíčky – čerstvá zelenina po celý rok

Přidejte klíčky do Vaší stravy

Klíčky jsou jedním z nejvýživnějších jídel, které můžete přidat do svého jídelníčku. Jsou čerstvou „superpotravinou“, které se však stává, že se využívá jen na jaře a pak na ni tak  nějak zapomeneme… Mají vysokou nutriční hodnotu a můžete si je jednoduše vypěstovat sami, v jakémkoliv ročním období i když nemáte vlastní zahradu.

Klíčky můžou obsahovat mnohem větší výživovou hodnotu než organická zelenina a dokonce pomáhají tělu získat víc živin (vitamínů, minerálů, aminokyselin a esenciálních tuků) z jídla, se kterým jsou konzumované. V mém jídelníčku je vždy kombinuji s fermentovanou zeleninou. Během klíčení se minerály – vápníkhořčík váží na bílkoviny, a tím jsou více vstřebatelnější pro náš organismus. Navíc se kvalita proteinu a obsah vlákniny ve fazolích, oříšcích, semínkách a obilí, nakličováním zlepšuje. Výrazně se zvyšuje obsah vitamínů a esenciálních mastných kyselin. Klíčky ze slunečnice, brokolice a hrachu patří na vrchol žebříčku všech semínek.                                                                                       

  • obsahují množství antioxidantů, minerálů, vitamínů a enzymů, které zabezpečují ochranu před volnými radikály
  • mají alkalizující účinky na tělo, tím zabraňují onkologickým onemocněním (toto onemocnění bují ve velmi kyselém prostředí)
  • jsou bohaté na kyslík a proto můžou zabránit abnormálnímu bujení buněk, vírů a bakterií, které nepřežijí v prostředí bohaté na kyslík.

Enzymy

Vypadá, že to, co nám pomáhá udržovat se při životě, jsou  enzymy ze syrové stravy, které kompenzují škody a pomáhají zvrátit proces stárnutí. Mnoho onemocnění a poruch – například autismus, se spojuje s nedostatkem nebo sníženou aktivitou enzymů. I když se stárnutí nevyhneme, můžeme proces stárnutí zpomalit. Já osobně se cítím velmi dobře a enzymy ze syrové a naklíčené stravy jsou nedílnou součástí mého jídelníčku. A navíc si vždy pochutnám.

Klíčky můžou obsahovat až 100 krát víc enzymů než syrové ovoce a zelenina, čím umožňují tělu získat víc vitamínů, minerálů, aminokyselin a esenciálních tuků ze stravy.

A právě ty nejzdravější a nejčerstvější a zároveň nejlevnější klíčky si nejlépe vypěstujete sami doma.

Pěstování klíčků doma

Klíčky se dají v podstatě vypěstovat v jakékoliv nádobě, když se nejdříve na určitou dobu namočí do vody a potom se voda slije a klíčky se několikrát denně proplachují, aby nevznikla plíseň. Existují i speciální nakličovací misky a sady, které vám můžou ulehčit klíčení.

          

Klíčení obilnin

Pohanka

Naklíčená nebo namočená pohanka je velmi chutná, jemná a dodává velmi energie. Extrakt z naklíčené pohanky snižuje krevní tlak, chrání před ztučnělými játry a nadýmáním. V naklíčené pohance se hodnoty rutinu zvyšují desetinásobně.

Rýže natural

Naklíčená hnědá rýže na rozdíl od bílé pomáhá proti cukrovce, reguluje hladinu cukru v krvi. Naklíčená rýže je vhodná pro kojící maminky, kterým snižuje únavu, pocity depresí, hněvu a zlepšuje imunitní systém.

Naklíčená hnědá rýže obsahuje i mnohem méně alergenů.

Pšenice

Vyšší obsah antioxidantů a lepší vlastnosti má pšenice, která je namočená 24 hodin a poté se vaří.

Ječmen

Naklíčený ječmen má nižší obsah sušiny, kalorií a triglyceridů, zvýšený obsah vlákniny. Naklíčený ječmen je lehce stravitelný a nutričně hodnotnější.

Jogurt z naklíčené pohanky

½ šálky naklíčené pohanky, namočené aspoň na 4 hodiny

1-2 jablka

hořké kakao

skořice

datle – abychom mohli dosladit

Pohanku namočíme minimálně na 4 hodiny. Jogurt se dá udělat i z pohanky, kterou klíčíme např. 1 den. Přidáme jablka přibližně v takovém množství, kolik máme pohanky, dochutíme buď hořkým kakaem nebo podle vlastní chuti skořicí, vanilkou, datlemi, můžeme přidat ořechy. Doplníme trochou vody a rozmixujeme.

Je to sice netradiční, ale výborná pochoutka, stojí za vyzkoušení:-)

Klíčkujte, experimentujte, ochutnávejte, kombinujte a zapojte celou rodinu, ať má každý kousek své “zahrádky”….

Dobrou chuť 🙂

Dagmar

Komentáře